Klachten en geschillen
Vbag beroepsvereniging voor zelfstandige, professionele beroepsbeoefenaars van integratieve geneeswijzen
Je hebt een klacht. Wat nu?
Iedere VBAG-therapeut doet er alles aan om jou op een goede en respectvolle manier zorg te bieden. Toch kan het voorkomen dat je ergens niet tevreden over bent. Maak deze kwestie dan kenbaar aan je therapeut. Misschien is er sprake van een misverstand en kom je er samen uit als je bespreekt waarover je ontevreden bent of aangeeft wat je anders wilt.
Is het moeilijk je ongenoegen mondeling te uiten? Probeer het dan schriftelijk aan je therapeut voor te leggen. Mogelijk ontstaat er op deze manier een opening om met elkaar te praten. Meestal lost een goed gesprek met je therapeut jouw onvrede of klacht op.
Als je er niet samen uitkomt
Voel je je niet in staat de kwestie te bespreken met je therapeut, laat de situatie dit niet toe of kom je er samen niet uit? Dan kun je kosteloos een onafhankelijke klachtenfunctionaris inschakelen. Deze ondersteunt je onder andere bij het formuleren van jouw klacht of onvrede en kan eventueel optreden als bemiddelaar.
Conform de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) is elke zorgaanbieder verplicht zijn cliënten toegang te bieden tot een onafhankelijke klachtenfunctionaris. De onafhankelijke klachtenfunctionaris van VBAG is werkzaam bij Er is iets mis gegaan. Dit is de organisatie voor klachtenmanagement in de zorg- en welzijnssector.
Als je er samen niet uitkomt, kun je contact opnemen met de onafhankelijke klachtenfunctionaris van Er is iets mis gegaan via e-mail: info@erisietsmisgegaan.nl of telefonisch via 035 203 1585.
Meer informatie over de klachtenafhandeling vind je op de website van VBAG onder Klachten en geschillen.
Geschillencommissie: bindende uitspraak
Als de inzet van de klachtenfunctionaris of de wijze waarop jouw onvrede of klacht is afgehandeld voor jou onbevredigend is, dan kun je je wenden tot de geschillencommissie. Deze commissie is onafhankelijk van alle partijen en gespecialiseerd in de integratieve zorg.
Een uitspraak van de geschillencommissie over jouw klacht (geschil) is bindend, zowel voor jou als voor de therapeut.
Een geschil indienen bij de geschillencommissie kost €50. De geschillencommissie doet binnen zes maanden uitspraak over jouw klacht.
Op zorggeschil.nl vind je meer informatie over hoe je een geschil kunt indienen. De klachtenfunctionaris kan je hierbij helpen.
Tuchtrecht Complementaire Zorg (TCZ)
Is er sprake van een tuchtwaardige klacht, dan kan de klachtenfunctionaris je adviseren om je klacht te deponeren bij het Tuchtrecht Complementaire Zorg (TCZ).
Contact met VBAG
Je kunt ook altijd contact opnemen met het secretariaat van VBAG via e-mail: secretariaat@vbag.nl of telefonisch via 040 283 8988 (werkdagen 09.00 – 12.00).